Setembre crític | Precarietat laboral

Càrnies en Lluita i sindicats exigeixen actuacions urgents després de la mort d’un treballador de Le Porc Gourmet arrossegat pel riu Gurri

La COS i Capgirem Vic demanen a l’Ajuntament de Vic que doni compliment a la moció aprovada el 2017 per crear una línia de bus fins el polígon de Santa Eugènia i evitar que els treballador s’hi hagin de desplaçar a peu o amb bicicleta

El treballador mort anava a treballar amb bicicleta quan va ser arrossegat pel riu Gurri, que s’havia desbordat per les fortes pluges

Canvi d'estampetes per decidir el futur urbanístic d'un poble

| 23/04/2020 a les 16:57h
Arxivat a: Setembre crític, indústria càrnia, precarietat laboral, accidents laborals, Càrnies en Lluita, COS, CCOO, Capgirem Vic, Le Porc Gourmet, Ajuntament de Vic, indústria agroalimentària, Santa Eugènia de Berga, bicicleta, mobilitat
Un moment de la recerca del treballador de Le Porc Gourmet a l'entorn del riu Gurri
Un moment de la recerca del treballador de Le Porc Gourmet a l'entorn del riu Gurri | Ajuntament de Vic
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/04/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Càrnies en Lluita i els sindicats COS i CCOO, així com Capgirem Vic, han demanant actuacions urgents per facilitar l’accés de les persones que treballen al polígon El Bulló, de Santa Eugènia de Berga, la principal empresa del qual és l’escorxador Le Porc Gourmet. Ho fan després que aquest dimecres a la matinada un treballador de l’escorxador morís a causa d’un accident que va patir quan hi anava amb bicicleta per l’anomenat camí vell de Taradell que uneix Vic i Santa Eugènia. En un punt del camí, en el gual del pas dels Taradells, s’havia desbordat el riu Gurri, que el va arrossegar més de tres quilòmetres avall, on el van trobar mort aquest dimecres al matí, a l’altura del punt conegut com el Pont de Ferro, entre Vic i Folgueroles. Aquest dijous es mantenen les tasques de recerca d’un segon treballador, del qual se sospita que també va arrossegar el riu Gurri, ja que es va trobar la seva documentació i la seva bicicleta.

La Coordinadora Obrera Sindical (COS) i Capgirem Vic posen l’accent en l’incompliment per part de l’Ajuntament de Vic de la moció que el sindicat va presentar el setembre de 2017. La moció, «ignorada absolutament fins a dia d’avui», segons recorda la COS, instava l’equip de govern a establir un servei d’autobús públic fins els polígons industrials de la ciutat, però també es va demanar que es fes extensiu al de la veïna població de Santa Eugènia de Berga, ja que bona part de les persones que hi treballen són veïnes de Vic. Amb aquesta moció, segons la COS, no es volia defugir de la responsabilitat de l’empresa de garantir una mobilitat segura a les persones que hi treballen, però sí buscar-la amb mitjans públics «mentre la patronal no compleixi amb les obligacions que té i que històricament ignora». L’alcaldessa de Vic, Anna Erra ha explicat aquest dijous que s’ha insistit a l’empresa perquè trobi solucions per facilitar l’accés a les persones que hi treballen, i que l’Ajuntament està estudiant la possibilitat que el bus urbà arribi a aquesta zona.

El comunicat de la COS també insisteix en el fet que la patronal posi i sufragui mitjans de transport segurs a les persones que hi treballen, i que no tenen altra manera d’arribar al poble veí amb altres mitjans de transport que a peu o amb bicicleta. Ho fan normalment per l’anomenat camí vell de Taradell, un antic camí rural pavimentat, però d’unes dimensions molt reduïdes, amb el risc que comporta per a vianants i ciclistes.
 

Agents de la Guàrdia Urbana de Vic durant la recerca del treballador de Le Porc Gourmet a l'entorn del riu Gurri Foto: Ajuntament de Vic


Des de Capgirem Vic també s’ha demanat en més d’una ocasió que es millori la senyalització adreçada als vehicles que circulen pel camí, així com millores en el traçat, especialment en aquells punts més fàcilment inundables. En el ple del mes de febrer, després que arran del temporal Gloria el Gurri ja es desbordés, Capgirem Vic recorda que ja es va demanar que es vetlli des de l’Ajuntament perquè en dies de previsió de fortes pluges es garanteixi la mobilitat segura de les persones que van a treballar al polígon de Santa Eugènia i que s’habiliti de forma extraordinària serveis d’autobús expressos per fer aquests desplaçaments, molts dels quals són nocturns, quan hi ha els canvis de torn a l’escorxador. Alhora es demana que des de l’Ajuntament s’assumeixin les obres de condicionament del camí, habilitant-hi un carril per a bicicletes i voreres transitables.

Per la seva part, Comissions Obreres (CCOO), únic sindicat amb representació al comitè d’empresa de Le Porc Gourmet, també ha fet una crida a través d’un breu comunicat a dotar a les persones que hi treballen d’un accés segur i digne al polígon «que no estigui supeditat a la climatologia». Aprofiten per informar que en el marc del diàleg amb l’empresa estan treballant en accions conjuntes que puguin millorar la mobilitat d’aquestes persones.

Càrnies en Lluita, moviment de suport a la lluita de les treballadores del sector agroalimentari, recorda en el seu comunicat que el d’aquest dimecres «no va ser un accident d’uns joves passejant pel riu, sinó un accident de treball d’uns treballadors mentre anaven i tornaven de treballar». Afegeixen que l’accident «va ser provocat per la pressió que tenen els treballadors per desplaçar-se al lloc de treball a la matinada, i sense alternatives segures de transport; forma part de la precarietat que pateixen, una precarietat que mata». D’aquí que exigeixen que s’assumeixin les responsabilitat directes, tant de l’empresa, com dels ajuntaments de Vic i Santa Eugènia de Berga. 

La COS també recorda que la pandèmia del Covid-19 «ha fet aflorar moltes de les vergonyes que el sistema capitalista duu associades». En aquest sentit, recorden que el treballador mort aquesta setmana ha perdut la vida «per jugar-se-la per asisstir a la feina en ple estat d’alarma». En aquest sentit, des de Capgirem Vic s’havia demanat al principi de l’estat d’alarma que l’Ajuntament de Vic intercedís perquè es paralitzés l’activitat en empreses càrnies de la ciutat i comarca que, tot i sent del sector alimentari, destinen bona part de la seva producció a l’exportació i no caldria considerar-se serveis essencials.
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Dies d'agost, editora de Setembre, s'afegeix a la campanya #SomhiJuntes on entitats de l'economia social i solidària fan el pas a la xarxa social Mastodon, alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter | El pas es fa a Mastodon i no Bluesky perquè aquesta depèn d'una empresa de Silicon Valley i podria patir el mateix procés de degradació que Twitter
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»