Periodisme

​Entre mitjans cooperem, no competim

«En un model de negoci en el qual prima la competitivitat, el fet d'arribar primer que l’altre, de veure qui té més visites i qui obté més clics, entenem que ajudar-nos els uns als altres a difondre els continguts reforça la visió conjunta d’un periodisme que concep la informació com un bé comú i no com una mera mercaderia; que entén les històries que explica com una realitat d’interès general que és important que arribi a com més persones millor, i no com un producte de propietat exclusiva»

​Setembre, entre els impulsors d’una nova xarxa europea de mitjans alternatius i cooperatius

| 20/04/2020 a les 08:15h
Arxivat a: Setembre, Ràdo Arrels, Arainfo, Soberanía Alimentaria, La Rella, Pikara, Argia, Ahotsa, La Marea, El Salto, Directa, intercooperació, Setembre, periodisme
El bàner de la campanya conjunta «Entre mitjans cooperem, no competim»
El bàner de la campanya conjunta «Entre mitjans cooperem, no competim» | Sara Blázquez
Aquesta notícia es va publicar originalment el 20/04/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
«Article publicat originalment a…». Segurament algunes de vosaltres us haureu fixat en aquest afegitó al final d’alguns dels textos que heu llegit a Setembre. D’una forma ben normalitzada, difonem publicacions que s’han confegit des d’altres mitjans de comunicació amb els quals intercanviem continguts, d’una forma lliure i respectant les rutines de cadascun de nosaltres.

Avui volem donar visibilitat a aquest fet i posar en valor la intercooperació entre mitjans amb la campanya conjunta «Entre mitjans cooperem, no competim», que impulsem un seguit de capçaleres catalanes, però també algunes de la resta de la Península Ibèrica. Mitjans com la DirectaEl Salto, La Marea, Argia, Ahötsa, Arainfo, Pikara, Soberanía Alimentaria, La Rella o Ràdio Arrels, que tenim clar que prioritzem cooperar entre nosaltres abans que competir, com ho són Mèdia.cat, Cooperació Catalana o Opcions, amb els quals col·laborem, com ho havíem fet en el seu moment amb Jornada o Ràdio Terra, per exemple.

Són mitjans d’abastos territorials i temàtics molt diversos: alguns amb agenda generalista, altres altament especialitzats en àmbits temàtics; alguns d'abast nacional, altres amb una implantació més local. Amb tots ells compartim una filosofia de base comuna i una visió del periodisme com a eina per donar veu a les propostes transformadores i per fiscalitzar els poders polítics i econòmics. Lògicament, cadascú amb els seus matisos, una diversitat que respectem i que també ens enriqueix.

Amb aquests mitjans de comunicació compartim aquelles publicacions que creiem que poden ser d’interès per a les persones que segueixen Setembre i que ens permeten, amb aquesta fórmula, arribar a territoris i àmbits temàtics que, amb els nostres propis mitjans, potser no podríem abastar. També, en la mesura que les respectives rutines de treball ho permeten, cooperem els uns amb els altres compartint fonts, idees i informacions, i també hem impulsat treballs conjunts que es difonen al mateix temps.

En un model de negoci en el qual prima la competitivitat, el fet d'arribar primer que l’altre, de veure qui té més visites i qui obté més clics, entenem que ajudar-nos els uns als altres a difondre els continguts reforça la visió conjunta d’un periodisme que concep la informació com un bé comú i no com una mera mercaderia; que entén les històries que explica com una realitat d’interès general que és important que arribi a com més persones millor, i no com un producte de propietat exclusiva.

En moments difícils com en el que ens trobem, volem visibilitzar més que mai aquesta xarxa de mitjans que ens enriqueix i convidar-vos a llegir-los, seguir-los i donar-los suport. Per moltes més iniciatives de periodisme pel suport mutu.
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Dies d'agost, editora de Setembre, s'afegeix a la campanya #SomhiJuntes on entitats de l'economia social i solidària fan el pas a la xarxa social Mastodon, alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter | El pas es fa a Mastodon i no Bluesky perquè aquesta depèn d'una empresa de Silicon Valley i podria patir el mateix procés de degradació que Twitter
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»