El Diacrític

Ens hi va la vida

«Els corruptes, els ineptes, els privilegiats, ens revolten, ara més que mai. Que no cantin victòria, perquè no els ho perdonarem»

«Ens hi va la vida, sí, però també ens hi anava abans de la pandèmia. Només que les tragèdies passaven lluny, o això volíem creure. I si passaven a prop ja fèiem per manera de no saber-ho gaire, de no saber-ho del cert»

Els balcons per celebrar, no per vigilar

| 07/04/2020 a les 20:11h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, covid-19, coronavirus, capitalisme
Mesures de precaució contra el Covid-19 en un comerç de Banyoles
Mesures de precaució contra el Covid-19 en un comerç de Banyoles | Aleix Auber
Aquesta notícia es va publicar originalment el 07/04/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Sí, ens hi va la vida. Ho hem anat entenent a mesura que els dies de confinament ens esmolaven l’ànima, a mesura que els contagiats i els morts han passat de ser xifres fredes a ser properes, propers.

Aquestes morts que no podem acomiadar ens la fan mirar cara a cara, la mort: nua, sense flors ni abraçades, sense rituals. Mai no l’havíem vista així. I no sabem ni plorar.

Aquests malalts i malaltes que tenen noms coneguts, que viuen al mateix carrer, que són de la família, ens fan sentir la fragilitat de viure a la punta dels dits.

Aquestes treballadores i treballadors que, ara sí, són essencials, que cobren poc i arrisquen molt, ens encongeixen l’ànima però també ens encenen la lluita.

Els corruptes, els ineptes, els privilegiats, ens revolten, ara més que mai. Que no cantin victòria, perquè no els ho perdonarem. 

Ens tenen ajupides i a l’aguait, confinades i controlades, mudes i atemorides. Geolocalitzades. Un món feliç, vaja. 

Però mirant endins ens comencem a conèixer: allò que no teníem mai temps de fer. Allò que ens fa tanta por. Comencem a entendre aquest forat al cor que queda buit després d’haver provat totes les distraccions possibles.

No sabem la magnitud d’aquest terratrèmol del qual desconeixem l’epicentre i l’abast, que ens fa trontollar allò que ens semblava més segur. Però quan sortim de les cases que ens fan de closca entendrem que el nostre sostre és tota la volta del cel blau.

Hem endreçat els somnis al calaix, provisòriament,  però quan els recuperem ja no seran els mateixos. Independència? Sí, i tant. Que puguem decidir i caminar cap a un món més just. Però, independència de Madrid, només? No, no. El mal ja no ve d’Almansa. Ve dels corruptes, dels lladres de fora i de dins. El tristíssim «a por ellos» ve de molt amunt. També de Trump, de Bolsonaro. Dels nazis d’arreu.

Pandèmia global, política global. «Tots som iguals, però alguns més iguals que els altres», que rellegim a Animal Farm. Per lluitar contra tantes injustícies, petites i grans, hi hem ser totes, i tots. També els de Madrid que no volen rei i són a la presó per recolzar-nos. També les amigues lluitadores d’Andalusia. També els bascos i les basques. També Itàlia. També Grècia i Berlín i França, tota la gent dempeus d’aquesta Europa malalta. També l’Àfrica sencera, també Amèrica de dalt a baix amb les venes obertes, també el Japó i Austràlia, també la Xina, també Wuhan. Ens posarem les armilles grogues, ens pintarem les cares i farem una manta de colors amb el batibull de banderes.

I sortirem als carrers.

Perquè ni el més egoista dels egoistes pot creure que es salvarà sol. Provem vacunes a l’Àfrica i després els deixem morir? Mantenim les presons i llancem la clau? Torturem Palestina i els arranquem cases i oliveres? Oblidem Lesbos? Oblidem el Yemen? No hi ha escapatòria possible.

La fam dels uns serà la mort dels altres. La presó d’algunes farà esclaves les altres. Les mortes al Mediterrani arribaran a les platges on hem clavat els estendards de la nostra incultura.

Algú pot creure, de debò, que pot escapar a segones i terceres residències mentre hi ha gent obligada a viure al carrer? Mentre hi ha qui no té aigua ni llum, ni jardins ni balcons i malviu en pisos petits com gàbies?

Ens hi va la vida, sí, però també ens hi anava abans de la pandèmia. Només que les tragèdies passaven lluny, o això volíem creure. I si passaven a prop ja fèiem per manera de no saber-ho gaire, de no saber-ho del cert. 

És el planeta sencer, que es revolta. Abolim la indiferència, engolim la por. Perquè no en tenim cap d’altre.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Marc Camacho Balaguer
07/04/2020
Imatge il·lustrativa
Maria Saladich
19/03/2021
Imatge il·lustrativa
Joan Iborra
04/12/2020
Imatge il·lustrativa
Maria Saladich
15/10/2020
Portada d'Acción Cooperatista del 31 de juliol del 1936
Portada d'Acción Cooperatista del 31 de juliol del 1936 | Arxiu
Ivan Miró
El sociòleg Ivan Miró repassa en aquest article el compromís antifeixista del cooperativisme català | « Com als anys 30 del segle XX, els nous feixismes són la resposta de les elits globals al caos sistèmic – geopolític, econòmic, ecològic i social – que elles mateixes han provocat»
Moment de l'entrega de la darrera edició dels guardons, a la Lleialtat Santsenca.
Moment de l'entrega de la darrera edició dels guardons, a la Lleialtat Santsenca. | Aleix Auber
Anna Pujol Navarro
La convocatòria s’amplia als articles de fi de màster i als treballs de cursos d’especialització | El termini per presentar els treballs és fins al 21 de juliol del 2025 | Els guardons volen afavorir les noves maneres de produir, gestionar i consumir des de l’economia social i el cooperativisme
Sílvia Orriols, alcaldessa de Ripoll, en un acte electoral a Vic, el maig de 2024
Sílvia Orriols, alcaldessa de Ripoll, en un acte electoral a Vic, el maig de 2024 | Josep Comajoan Colomé
Roser Iborra
«Em pregunto d’on ve, tant d’odi. La senyora alcaldessa branda la barretina i un suposat passat gloriós de Catalunya com si fos una garantia de pedigrí, de superioritat» | «No podem ignorar la nostra història. Potser som víctimes, però hem estat opressors. Tant de bo el racisme d’ara sàpiga on té les seves arrels, no gens glorioses»