Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/03/2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fa pocs dies la Federació Empresarial de Carns i Indústries Càrnies (FECIC) feia pública una circular en la qual s'informava de la reunió mantinguda a Madrid amb responsables del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social per a tractar sobre el tema de «la utilització de Cooperatives de Treball Associat en les empreses del sector».En aquesta reunió hi van ser presents diverses associacions del sector carni i alimentari, així com importants càrrecs en el Ministeri, com la responsable de la Inspecció Especial, el director general de la Inspecció i el director general d'Ocupació.
La mateixa circular recull com el director general de la Inspecció ressaltava l'excepcionalitat de la reunió, atès que «no s'acostuma a mantenir reunions amb empreses o entitats que estan subjectes a processos d'inspecció», la qual cosa podria pressuposar un tracte de favor i un perillós precedent de cara a futures intervencions de la Inspecció de Treball en altres sectors o amb altres col·lectius.
Segons el mencionat document el director general de tota una Inspecció de Treball va informar els assistents a la reunió que el Ministeri d'Ocupació lamentablement no es qüestiona el tan estès model empresarial en el sector carni de subcontractar amb cooperatives (falses en la seva majoria) la gestió, total o parcial, de les diferents àrees de les empreses a través del personal cooperativista, la qual cosa porta a no poques empreses amb un gran volum de producció i facturació a no tenir gairebé plantilla en nomina.
Afortunadament, «com a mínim», els representants del Ministeri «assumeixen les conclusions» de la Inspecció en l'excepcional cas de Servicarne SCCL, ja que és l'únic cas que tinc constància a Catalunya de l'aixecament a una cooperativa d'una acta d'infracció, i per tant «procedeix considerar a tots els treballadors (cooperativistes) com a treballadors per compte d'altri, incorporant-los amb efecte retroactiu a la plantilla» de la fins ara falsa cooperativa.
És curiós llegir com la Inspecció va convidar a les empreses càrnies a normalitzar la seva situació irregular; ja que de no fer-ho «iniciarà els expedients de liquidació, amb la corresponent Acta d'Infracció». El que hauria de portar a preguntar-nos: Pot l'administració general de l'estat, davant tantes infraccions contrastades en el sector carni, mostrar una total laxitud en el compliment del seu deure, esperant amb això trobar una sortida que els deslliuri de la seva responsabilitat, confiant que certes empreses acceptin sense més ni més començar d'una vegada a respectar la llei?
La veritat és que la circular deixa en molt mal lloc a la Inspecció de Treball i al seu Ministeri, o als alts càrrecs que van estar presents en la reunió, ja que fins i tot podem llegir a l'apartat de «Conclusions» que «el Ministeri s'ha mostrat dubitatiu, en el sentit que necessita unes setmanes per adoptar decisions i que les inspeccions només pretenien obtenir l'opinió de les empreses inspeccionades».
Potser la Inspecció de Treball s'ha convertit en un simple òrgan mediador i/o usa una doble vara de mesurar en funció de qui incompleix la legislació laboral? Consentiríem que la justícia advertís a qui hagués pogut cometre certs delictes o faltes, supeditant tot el procés judicial a un acord entre les parts sense valorar i punir el possible delicte comès i les lleis vulnerades?
Tot el que està succeint al voltant del frau de llei del fals cooperativisme i l'aparent impossibilitat en aconseguir que algunes empreses compleixin amb les lleis ens deixa molts dubtes i preguntes, a les que la lectura de la circular de la FECIC ens podria deixar entreveure el per què de les coses i el poder que pogués tenir la patronal del sector carni. I posaria de manifest que la patronal càrnia catalana intenta evitar per tots els mitjans haver de complir una llei catalana, com és la Llei Catalana de Cooperatives (que el pròxim 28 de març, sense haver-se'n assolit la seva implantació, complirà un any), que pogués reduir els seus marges de benefici sense importar-los gens ni mica les condicions laborals en les quals es troben part dels treballadors que presten servei en el sector a través de les falses cooperatives amb les quals subroguen bona part o la totalitat dels serveis en les seves empreses.