Setembre cultural | El porc del demà

Lorena Anera Mascaró guanya la segona edició del concurs de relats «El porc del demà»

Els tres relats premiats i els tres finalistes formen part del recull de textos que s’ha editat en forma de llibre

La segona edició d’«El porc del demà» també ha inclòs un concurs d’il·lustracions, deu de les quals s’inclouen en el llibre

Sis motius per imaginar una altra indústria càrnia catalana

| 28/01/2025 a les 20:35h
Arxivat a: Setembre cultural, El porc del demà, indústria agroalimentària, món cooperatiu, Pol·len Edicions, Grup de Defensa del Ter, Justícia Alimentària, Escola d'Arts Plàstiques de Torelló, Càrnies en lluita, llibres, literatura, distopies, utopies, premis literaris, Lorena Anera Mascaró, Rubèn Suriñach Padilla
Lorena Anera Mascaró, entre Mar Carrera i Josep Comajoan, a l'acte d'entrega dels premis
Lorena Anera Mascaró, entre Mar Carrera i Josep Comajoan, a l'acte d'entrega dels premis | Sara Blázquez Castells
Lorena Anera Mascaró és la guanyadora de la segona edició del concurs de relats «El porc del demà». Ho ha estat amb el relat Adeu, Júlia. El segon premi ha estat per a Rubèn Suriñach Padilla, amb El perímetre 66, i el tercer, per a Òscar Palazón Ferré, amb La queixa. «El porc del demà» és un concurs de relats distòpics o utòpics entorn de la indústria del porc. Organitzat per Pol·len Edicions, el Grup de Defensa del Ter, Justícia Alimentària, Setembre, Càrnies en Lluita i, des d’aquest any, l’Escola d’Arts Plàstiques de Torelló, en aquesta segona edició també aportava com a novetat un concurs d’il·lustracions sobre la mateixa temàtica.

El jurat, format per Sara Blázquez (Setembre), Mar Carrera (Pol·len Edicions), Carla Febrer (Justícia Alimentària), Àngel Longan i Ginesta Mary (Grup de Defensa del Ter) i Roser Montané (Cardant Cultura), va valorar del treball guanyador que es tracta d’una «distopia que aborda un tema que remou, el del paper de les truges en la reproducció humana», un relat «ben escrit amb coherència interna que expressa emocions i té una bona connexió amb la il·lustració».
 

L'acte d'entrega de premis es va fer a l'espai La Reciclària de Vic Foto: Sara Blázquez Castells


I és que els relats havien d’estar vinculats a alguna de les obres finalistes del concurs d’il·lustracions, el veredicte del qual va ser previ, i del qual va resultar guanyador Blai Marginedas amb el treball Marines Porcines. Marc Longan va guanyar el segon premi, i Núria Charli, el tercer. Les tres il·lustracions, junt amb altres set de finalistes, il·lustren el llibre de recull dels tres relats premiats i tres més de finalistes. Els tres textos finalistes del concurs de relats són Porc que no és porc, de Celia Ojeda i Martínez; No cal estirar la cadena, d’Ileana Belfiore, i El nom de l’olor, de Roser Romà Janot.

Els premis d’aquesta segona edició d’«El porc del demà» es van entregar en un acte a l’espai La Reciclària de Vic, seu de Setembre. Lorena Anera va mostrar-se «amant de les distopies», i va recordar com va conèixer el concurs en veure en una llibreria el recull de relats de la primera edició, amb l’esperança que n’hi hagués una segona per presentar-s’hi. «La sorpresa és que n’hagi estat la guanyadora», va ironitzar.
 

Rubèn Suriñach Padilla, guanyador del segon premi, fent el seu discurs d'agraïment Foto: Sara Blázquez Castells


Un llibre nascut en «el bressol de les fàbriques de carn barata»

L’acte d’entrega de premis es va complementar amb la presentació del prototip de dos jocs de taula  dissenyats per Cris Martínez Clapera, també sobre la indústria del porc. Dos jocs nascuts arran de la col·laboració amb el dissenyador Curro Claret a l’Escola d’Art de Vic. Martínez Clapera va explicar com des de petit havia tingut una vinculació familiar amb el món del porc, quan acompanyava el seu pare a recollir animals morts de les granges.

Mar Carrera, de Pol·len Edicions, en nom de les entitats organitzadores del concurs, va explicar l’objectiu d’aquest, de reflexionar entorn dels efectes de la indústria porcina, «un negoci molt lucratiu, que actua de vas comunicant, amb la resta de model agroalimentari de proximitat, molt més sostenible». Eli Soler, de l’Escola d’Arts Plàstiques de Torelló, per la seva part, va destacar que, a diferència del que passa habitualment, aquesta vegada els relats han sorgit a partir d’una il·lustració, «que normalment va a remolc del text».
 

Cris Martínez Clapera presentant els jocs de taula que ha fet inspirats en la indústria del porc Foto: Sara Blázquez Castells


Per la seva part, Carla Febrer, de Justícia Alimentària, va centrar la seva intervenció en «l'impacte devastadaor» de la indústria càrnia i la «sobreproducció de bestiar» que genera i que està desplaçant la petita pagesia. Tot plegat en un sector i un model mancats de justícia social i que acaba exportant el 80% dels porcs que cria. Des de Justícia Alimentària, va concloure, aposten per una alternativa «que doni suport a la petita pagesia, que protegeixi la nostra terra i que garanteixi unes condicions laborals dignes», en un sistema agroalimentari «sostenible, just i saludable».

En la introducció del llibre, les entitats organitzadores destaquen que «la literatura ha d’interpel·lar-nos sobre la nostra relació amb la natura». I, afegeixen, «pensar la natura, també, és pensar com ens alimentem, és recordar la importància de la pagesia». D’aquí la importància d’un concurs com aquest, més organitzat des d’Osona, «el bressol de les fàbriques de carn barata», per mostra l’altra cara de la indústria càrnia: «la de la contaminació a les aigües, la de la terra estressada per l’abocament de purins, la dels llocs de treball precaris».

El llibre que n’ha sorgit, editat per Pol·len Edicions, té format fanzín, i està cosit amb fil singer vermell. El paper té la certificació FSC que garanteix que està 100% reciclat i ha estat editat seguint els criteris de l’Institut de l’Ecoedició.
Moment de l'entrega de la darrera edició dels guardons, a la Lleialtat Santsenca.
Moment de l'entrega de la darrera edició dels guardons, a la Lleialtat Santsenca. | Aleix Auber
Anna Pujol Navarro
La convocatòria s’amplia als articles de fi de màster i als treballs de cursos d’especialització | El termini per presentar els treballs és fins al 21 de juliol del 2025 | Els guardons volen afavorir les noves maneres de produir, gestionar i consumir des de l’economia social i el cooperativisme
Sílvia Orriols, alcaldessa de Ripoll, en un acte electoral a Vic, el maig de 2024
Sílvia Orriols, alcaldessa de Ripoll, en un acte electoral a Vic, el maig de 2024 | Josep Comajoan Colomé
Roser Iborra
«Em pregunto d’on ve, tant d’odi. La senyora alcaldessa branda la barretina i un suposat passat gloriós de Catalunya com si fos una garantia de pedigrí, de superioritat» | «No podem ignorar la nostra història. Potser som víctimes, però hem estat opressors. Tant de bo el racisme d’ara sàpiga on té les seves arrels, no gens glorioses»
Una de les intervencions d'Alidé Sans en la taula rodona que va acompanyar la presentació de la revista
Una de les intervencions d'Alidé Sans en la taula rodona que va acompanyar la presentació de la revista | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
Jornal.cat, Surtdecasa i Setembre han presentat al Bloc4BCN l’edició en paper de les nou «Rutes Cooperatives» per Catalunya | Un recital d’Alidé Sans i una taula de debat amb expertes de quatre territoris diferents van complementar la presentació de la revista