La Fiscalia constata una elevada contaminació per cromites al riu Llobregat

La zona contaminada, a l'alçada del Prat de Llobregat, és per on es volen fer els nous accessos al Port de Barcelona

Les entrades al punt contaminat, entre els ponts de Mercabarna i de Nelson Mandela, es troben tancades arran d’una denúncia de l'entitat ecologista DEPANA

​Més de 140 entitats i col·lectius fan una crida a participar en la gran manifestació contra el turisme massificat

| 13/12/2024 a les 09:19h
Arxivat a: En moviment, port, contaminació, Llobregat, DEPANA, Zeroport, Fiscalia
Moment de la roda de premsa on DEPANA i Zeroport van denunciar que el Port de Barcelona ha començat les obres del projecte d’accessos viaris i ferroviaris al voltant d’un terreny contaminat amb cromites.
Moment de la roda de premsa on DEPANA i Zeroport van denunciar que el Port de Barcelona ha començat les obres del projecte d’accessos viaris i ferroviaris al voltant d’un terreny contaminat amb cromites. | DEPANA
L'entitat ecologista DEPANA i la plataforma Zeroport han aconseguit que es prenguin mesures en una zona contaminada per cromites pròxima al riu Llobregat, entre els ponts de Mercabarna i de Nelson Mandela del Prat de Llobregat. Les cromites (crom hexavalent) presents al sòl d'aquesta zona són una substància cancerígena que s'escampa amb l'aire i el trànsit de persones i vehicles. Per això, de manera cautelar, el terreny s’ha tancat al públic. Les obres dels nous accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona, part del traçat dels quals transcorre per la zona contaminada, no podran tirar endavant fins que no es descontamini.

Fa uns mesos, l’Autoritat Portuària de Barcelona va començar les primeres obres dels nous accessos ferroviaris sense cap investigació sobre la contaminació ni cap tractament o advertència. Davant d'aquest fet, el passat 18 de març DEPANA i la plataforma Zeroport van informar de la situació a la Fiscalia de Barcelona, advertint que pot ser constitutiva d'un delicte penal contra el medi ambient.

Per intervenció de la Fiscalia, els Mossos d'Esquadra van prendre mostres del sòl al terreny, i els resultats de l'anàlisi han determinat la presència de nivells molt elevats de crom hexavalent. Com a resultat, l'Ajuntament de Barcelona ha tancat l'accés a l'espai col·locant blocs de formigó per restringir-hi l'entrada i senyalitzant la perillositat del lloc per a la salut pública. Malgrat això, DEPANA i Zeroport han pogut constatar que alguns blocs han estat desplaçats i l'indret ha quedat parcialment accessible de nou. Les pròximes passes que han de fer l’Ajuntament de Barcelona i ADIF, què és l’executora de les obres dels accessos ferroviaris al Port, són l'anàlisi de l’abast de la contaminació i la determinació de les mesures de descontaminació.

Abocaments il·legals

El traçat dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona transcorre per uns terrenys en què la fàbrica PESA, condemnada penalment, va abocar il·legalment terres contaminades de crom trivalent i hexavalent, sals de plom i altres minerals tòxics. DEPANA va comunicar la problemàtica de les cromites als ajuntaments del Prat de Llobregat i de Barcelona, als Ministeris de Foment i Medi Ambient i a la Generalitat de Catalunya. Així es fa palès en la revisió de la Declaració d’Impacte Ambiental del 2013 del projecte de construcció d’accessos al Port, que, malauradament i negligentment, va descartar la investigació o tractament de les cromites.

El 2023 DEPANA i Zeroport van presentar al·legacions al Pla Director Urbanístic de la terminal logística intermodal del Port de Barcelona on van deixar molt clar el perill d'aquestes terres contaminades, avís que, una vegada més, ha quedat sense resposta per part de les administracions. D'altra banda, aquest estiu, l'entorn del conjunt del traçat dels accessos ha estat designat Zona d'Especial Protecció per a les Aus dins la Xarxa Natura 2000 a requeriment de la Comissió Europea. Amb tot plegat, DEPANA i Zeroport consideren que és imperatiu que s'estudiïn totes aquestes noves circumstàncies mitjançant una nova avaluació ambiental i exigeixen que es paralitzin les obres dels nous accessos viaris i ferroviaris del Port de Barcelona.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Dies d'agost, editora de Setembre, s'afegeix a la campanya #SomhiJuntes on entitats de l'economia social i solidària fan el pas a la xarxa social Mastodon, alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter | El pas es fa a Mastodon i no Bluesky perquè aquesta depèn d'una empresa de Silicon Valley i podria patir el mateix procés de degradació que Twitter
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»