FESTIVAL PROTESTA

El Festival Protesta tanca l'onzena edició parlant de desig, habitatge i gentrificació

Unes 3.500 persones han passat pel Festival de Cinema Social de Vic durant 11 dies atapeïts de projeccions i activitats paral·leles

Un total de cinc directores de pel·lícules han passat per aquesta edició del festival

Arriba l'onzena edició del Festival Protesta

| 15/10/2024 a les 20:10h
Arxivat a: Setembre cultural, cinema, crítica social, protesta, Festival Protesta, Elena Crespi, curtmetratges, llargmetratges
Unes 3.500 persones han passat pel Festival de Cinema Social de Vic durant 11 dies atapeïts de projeccions i activitats paral·leles
Unes 3.500 persones han passat pel Festival de Cinema Social de Vic durant 11 dies atapeïts de projeccions i activitats paral·leles | Festival Protesta
El Festival Protesta va celebrar diumenge la cloenda de l'onzena edició a l'Atlàntida de Vic amb la presentació d'Elena Crespi, que va voler destacar la importància de la projecció de pel·lícules fetes des dels marges. L'acte va començar de manera festiva amb la música de Remei de Ca la Fresca i DJ Alesh 3000, amb imatges del cinema en viu de Jan Barceló. La pel·lícula escollida per tancar aquesta onzena edició de cinema social ha estat Els indesitjables de Ladj Ly, sobre la gentrificació i el dret l'habitatge.

En aquesta edició, el Protesta ha projectat un total de 37 pel·lícules en diferents espais de la ciutat de Vic, com la rambla Tarradella, al barri del Remei, i també en altres localitats com Gurb o Manresa. L'organització fa una valoració molt positiva de l'acollida del públic, tant de les projeccions com de les activitats paral·leles. Un dels objectius del festival és crear sinergies i treballar plegades amb altres espais culturals, entitats i col·lectius diversos de la comarca per generar més espais transformadors.

Un total de cinc directores de pel·lícules han passat per aquesta edició del festival: les catalanes Liliana Torres, directora de Mamífera, i Laia Manresa, directora de Casa Reynal; Jessica Woodworth, directora de Luka, Elena Molina, directora de Remember my name, i Sébastien Wielemans, director de Nomad Solitude

També es va viure un acte emotiu per Palestina, amb Salam Almaslamani i Andrea Lubbadeh de la Comunitat Palestina de Catalunya, recordant que ara fa un any de l'inici del genocidi televisat del poble palestí.
 

Elena Crespi va conduir l'acte de cloenda de l'onzena edició del Festival Protesta Foto: Festival Protesta


En total s'han fet vint activitats paral·leles amb el desig com a tema central. S'ha parlat de maternitats de pagament, de desig i intel·ligència artificial, un taller d'ecosex o de les narratives del desig en el cinema i la literatura. També s'han portat a terme activitats professionals com una sessió per analitzar en profunditat qui pot fer cinema a Catalunya i un taller sobre finançament de curtmetratges.

En aquesta edició, alumnes de l'escola EART de Vic han estat les encarregades de crear La Guilla, el trofeu que atorga el Festival Protesta al curtmetratge preferit del públic. Enguany, hi ha hagut un premi ex aequo repartit entre els curtmetratges que han guanyat La Guilla: L'Aliat, de Guillem Marí, i Sweet Plastik, d'Alfred Banze. La remuneració econòmica, però, s'ha repartit entre els 14 curts que van ser seleccionats pel festival, amb la voluntat explícita de premiar la creació cinematogràfica i no la competitivitat.

I seguint la dinàmica d'altres edicions, el Protesta ha tornat a programar sessions per a instituts d'Osona en el marc de l'Acció Cinema. Remember my name, d'Elena Molina, és la pel·lícula de no-ficció que han pogut visionar al voltant de 800 joves. Acció>Cinema és projecte  impulsat per Catalunya Film Festivals, amb la col·laboració de l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, i en aliança amb LaFede.cat, que promou l'audiovisual com a eina de construcció d'una ciutadania formada, crítica i mobilitzada per un món més just. Connectem el món de la cooperació amb el del cinema, el públic i la realitat, l'anàlisi crítica i l'acció. Perquè en un món global, les solucions són globals. Acció>Cinema és una col·laboració facilitada pel Departament de Cultura.
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Dies d'agost, editora de Setembre, s'afegeix a la campanya #SomhiJuntes on entitats de l'economia social i solidària fan el pas a la xarxa social Mastodon, alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter | El pas es fa a Mastodon i no Bluesky perquè aquesta depèn d'una empresa de Silicon Valley i podria patir el mateix procés de degradació que Twitter
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»