L'Ajuntament de Vic va aprovar definitivament aquest projecte l'octubre de 2023 i va aconseguir fons europeus per finançar-lo, però els darrers mesos se n'ha desdit amb excuses de tot tipus, tal com es va fer palès en el debat de la moció per defensar aquest carril, al ple del 29 de juliol passat. L’equip de govern vol substituir aquest projecte per un altre per carrers on el trànsit de cotxes ja estigui més pacificat, que segons Osona ambn Bici i les entitats convocants de l’acte d’aquest divendres, tindrà un ús potencialment més baix que el projecte original. A més, difícilment es podrà justificar per mantenir la subvenció dels fons Next Generation i l’Ajuntament pot haver de retornar uns dos milions d’euros.
La mobilització, sota l'epígraf #EnreNoEsPotPedalar, començarà quan passin cinc minuts de les cinc de la tarda amb tres marxes lentes des de les escoles Andersen, Guillem de Mont-rodon i Dr. Salarich, que tindran el seu punt d'arribada a la plaça del Mil·lenari, on es convoca a la ciutadania i les marxes que hi arribin a partir d’un quart de sis. En aquest punt hi ha prevista una acció a tres quarts de sis.
L’organització fa una crida a participar en l’acció a tothom «que vulgui defensar aquesta millora tan important en la infraestructura ciclable de la ciutat; no tan sols els usuaris de la bicicleta i patinets que l’utilitzarien directament, sinó també tota aquella gent que vulgui moure’s de forma més còmoda i segura a peu per les voreres». I és que, per exemple, en el cas concret d’aquest eix, es veurien beneficiades per la supressió del perillós carril bici sobre vorera actual del carrer Sagrada Família i l’avinguda Olímpia.
Amb aquesta mobilització, que se suma a d'altres com les que han tingut lloc a Castelldefels contra la supressió del carril bici a l'avinguda de la Pineda per part del govern municipal, es busca que l'Ajuntament de Vic recapaciti i no faci marxa enrere en el carril bici projectat a l'eix del Mil·lenari-Sagrada Família-Olímpia.
Osona amb Bici ja va expressar a principis de juliol la seva preocupació per la decisió de l'Ajuntament de Vic expressada en l'últim ple per la regidora d'Urbanisme, Ester Coma, de reconsiderar l¡'execució del nou carril bici. «Es tracta d'una maniobra que pot comprometre una subvenció europea vital per a la ciutat, que també finança altres actuacions importants com la remodelació de la rambla dels Montcada, el Portalet».
A parer d'Osona amb Bici i les entitats que li donen suport en la campanya, el carril bici, dissenyat per unir la ronda Camprodon amb la zona esportiva passant per la plaça del Mil·lenari, el carrer Sagrada Família i l'avinguda d'Olímpia, «és essencial per promoure una mobilitat més segura i sostenible, així com per garantir la seguretat dels vianants que caminen per un espai on hi ha un carril bici estret i perillós sobre la vorera». I és que el nou carril bici projectat en calçada tindria una amplada suficient que permetria circular-hi amb patinet.
El nou eix ciclista ha de donar servei a equipaments com la Universitat de Vic, l'institut Jaume Callís, l'escola Andersen, l'alberg, la nova residència d'estudiants, el Club Patí Vic, el Club Tennis Vic i la zona esportiva, a part de ser un dels itineraris ciclables cap a Gurb, enllaçant amb el carril bici del carrer Mas d'Osona. A més, permetrà creuar amb seguretat la plaça del Mil·lenari.
El projecte està integrat dins la planificació de la xarxa bàsica radial del Pla Estratègic de la Bicicleta, així com en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, que l'identifica de forma clara com a prioritari i a executar a curt termini, i en el Pla Director de les Vies Ciclables Interurbanes a la Plana de Vic del Consell Comarcal d'Osona.
🚲Al #PleVic el govern i l'extrema dreta van tombar la moció d'@OsonaBici pel carril bici projectat al Mil·lenari-Sagrada Família-Olímpia (📺 https://t.co/fqh0IfQ6Ds).
— CUP Vic (@cupvic) July 31, 2024
💸 Obrim fil sobre la subvenció europea que corre el risc de perdre's, de la que es van dir coses enganyoses:👇🏽 pic.twitter.com/DYhLWDff7Y
El projecte el va redactar una consultora externa, amb un cost superior als 16.000 euros, i durant més de dos anys va comptar amb una participació activa de ciutadania i entitats. El veïnat, en aquest sentit, va veure amb bons ulls des de la primera reunió, el 2021,l'eliminació de les places d'aparcament d'un costat del carrer de la Sagrada Família i l'avinguda d'Olímpia, tenint en compte que hi ha prou aparcament a tocar del Callís, entre altres espais. A més, després de treballar-lo conjuntament amb Osona amb Bici i els serveis tècnics municipals, el projecte va rebre el vot unànim de tots els grups municipals en el ple del 2 d'octubre de 2023.
D'aquí que des d'Osona amb Bici considerin que «és una imprudència prendre decisions arbitràries a última hora, incoherents amb els missatges de voler fer de Vic una ciutat més sostenible i saludable, posant en perill el pressupost municipal, més pròpies d'alguns governs municipals de PP i Vox en altres indrets».
La subvenció que ara pot perdre l'Ajuntament és d'1.905.200 euros, que inclou també la creació d'un aparcament paisatgístic a la Sínia i la reurbanització del Portalet. Si no es fa alguna de les actuacions, com el carril bici, la subvenció s'ha de tornar en la seva totalitat. Des del Ministeri de Transports, vista la marxa enrere que han fet alguns ajuntaments, governats majoritàriament per PP i Vox, ja han alertat en les últimes setmanes que no es poden modificar els projectes amb tanta alegria.
Per la seva part, la regidora d'Urbanisme, Ester Coma, de Junts, va dir al ple de juliol que prefereixen prioritzar la xarxa secundària, que passa per la zona del Sucre, i així també se'n pugui beneficiar les persones que viuen al centre i al sud de la ciutat, sense haver d'anar fins el Mil·lenari. També per garantir que l'avinguda d'Olímpica continuï tenint dos carrils per a cotxes, sobretot per sortir de la ciutat, tenint en compte que en un futur la carretera de Gurb només serà d'entrada.