Setembre Cultural | Música i dansa

Paraula, música, dansa

Crònica de Roser Iborra de la representació de l'espectacle 'Pa d'arrels en dansa', fet a partir de textos de la pròpia autora de l'article

«D’aquesta interrelació dels sentits se’n diu sinestèsia, però jo en dic meravella. És un viatge inoblidable per les emocions, per la reflexió, per la joia i el dolor de viure»

Entre la trama i l'ordit

| 23/01/2024 a les 20:21h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, Pa d'arrels en dansa, dansa, Aixopluc, Roser Iborra
Un moment de la representació de 'Pa d'arrels amb dansa', dissabte a Andorra
Un moment de la representació de 'Pa d'arrels amb dansa', dissabte a Andorra | Tony Lara | Comú d'Andorra la Vella
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/01/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Potser no queda bonic que ho digui jo, perquè els textos són meus, però l’espectacle Pa d’arrels en dansa, que es va estrenar a Andorra la Vella el passat 20 de gener de 2024 em va semblar brillant i emotiu.

Amb una música que beu de la tradició, el duet de folk Aixopluc (els bagencs Queralt Valls Brunat i Joel Díaz Vilà) van conduir un camí inèdit de paraules, música i dansa al llarg de set escenes. El primer disc d’Aixopluc va ser Gotes, el 2020, i després d’actuar en nombrosos escenaris de Catalunya, l’any 2023 enregistren Pa d’arrels, disc que inclou deu temes de composició pròpia amb una sonoritat més festiva i oberta que incorpora un toc electrònic. 

Més de vint dansaires de l’Esbart Dansaire d’Andorra la Vella van fer una simbiosi perfecta amb els versos i la música. Hi van aportar l’emoció del moviment, l’alegria dels cossos i dels colors canviants. No són pas novells. Al llarg de la seva història, han viatjat per tot Europa i més enllà: també Turquia, Corea de Sud i Mèxic.

D’aquesta interrelació dels sentits se’n diu sinestèsia, però jo en dic meravella.  És un viatge inoblidable per les emocions, per la reflexió, per la joia i el dolor de viure.

Amb un escenari minimalista, auster, passàvem de la paraula nua a la música i la dansa, i ho vam viure com un tot que, de mica en mica, ens anava fent un foradet al cor.

Si he de triar una escena que em va colpir especialment, és la que gira al voltant de Rosa de carn, un text que parla del miracle d’un naixement. Sentir la música que sortia del fons del ventre i veure els dansaires convertits en una flor (mans fetes pètals) que es desclou i dona vida va ser realment inoblidable.

L’espectacle viatjarà a Manresa el mes de setembre. I des d’aquí voldria demanar que no passin de llarg per Osona. Crec que els hem d’acollir, amb la certesa que no ens deixaran indiferents.
Jordi Montañez
Jordi Montañez | Àlex Carmona
Originalment, el cantautor va preparar el tema per encàrrec de la dramaturga Laia Alsina per a l’obra 'Els colors de la pluja' | Montañez ha volgut donar en el videoclip de la versió d''Aquesta remor' una sensació de brogit i de fressa anònima i a la vegada col·lectiva
Els guanyadors de la 3a edició dels Premis Eixarcolant, acompanyats de la presidenta del Col·lectiu Eixarcolant, Paula Llauradó, a la dreta, i el president sortint, Marc Talavera, a l'esquerra
Els guanyadors de la 3a edició dels Premis Eixarcolant, acompanyats de la presidenta del Col·lectiu Eixarcolant, Paula Llauradó, a la dreta, i el president sortint, Marc Talavera, a l'esquerra
En la categoria de recerca va guanyar un treball de Connecta Natura sobre innovació en la transferència etnobotànica | Els Premsi Eixarcolant busquen ser un espai de debat, cultura i reivindicació entorn de l'etnobotànica i el desenvolupament rural
Dues furgonetes i un cotxe dels Mossos posicionats per garantir que el desnonament es podria dur a terme
Dues furgonetes i un cotxe dels Mossos posicionats per garantir que el desnonament es podria dur a terme | Ferran Domènech
La persona desnonada vivia amb dues nenes sense aigua ni gas perquè la propietària els hi havia tallat | La persona afectada va al·legar haver patit violència de gènere i haver estat víctima d'una conxorxa per part del seu exmarit i la propietària del pis