El diacrític

​Cultura transformadora: territori comú?

Jordi Jet Serra Morales, artista i consultor cultural i col·laborador a Cultura del Bé Comú, reflexiona entorn del concepte de cultura transformadora

Ho fa en el marc de la jornada sobre aquest tema que es fa aquest dissabte a Manresa

Què és la cultura transformadora?

| 15/06/2023 a les 10:10h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, cultura conscient, cultura transformadora, cultura, Cultura del Bé Comú, economia social i solidària
Escena de 'Moriu-vos', un dels espectacles de Cultura i Conflicte
Escena de 'Moriu-vos', un dels espectacles de Cultura i Conflicte | Marta Garcia Cardellach
Aquesta notícia es va publicar originalment el 15/06/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En un moment en què fins i tot els bancs que desnonen parlen de «cultura transformadora», en què les institucions anomenen les pràctiques de sempre sota aquesta nova etiqueta, en què podria semblar que ha arribat l’hora dels blanquejos a la unió dels termes cultura i transformació; és en aquest moment que ha nascut de diversos agents culturals de la Catalunya Central el neguit de definir el territori i llocs comuns on convergeixen els termes de cultura i transformació. 

«Itinerari de debat: Què és la cultura transformadora» és una iniciativa de la cooperativa i consultoria cultural Cultura del Bé Comú amb el suport de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i Comunalitats Urbanes de Manresa que té per objectiu debatre i redefinir aquest àmbit de la cultura. Aquest dissabte, 17 de juny de 2023, tindrà lloc a L’Anònima de Manresa una matinal per debatre i definir els punts en comú d’aquest territori i a la que hi són convidats tots els agents que se sentin interpel·lats.

Si fem zoom al voltant del creuament d’aquestes dues coordenades, cultura i transformació, trobem geografies que interseccionen, colinden, però que no tenen un paisatge homogeni. Malgrat això, sí que comparteixen referències, com l’origen, mètode o efecte transformador de la pràctica artística i cultural com a element central i polític del seu plantejament i no de forma secundària o complementària. A continuació, algunes propostes d’aquells elements que no necessàriament les fan diferents però sí identificables.

Sota el nom d’arts o cultura comunitàries, s’hi encaixa un model força definit que posa les persones i col·lectius protagonistes de la pràctica cultural al centre. Promogut essencialment per moviments comunitaris i socials, els processos de creació en grup de persones que no tenen necessàriament habilitats artístiques, per un cantó, i el protagonisme del procés i la transformació personal i grupal per davant de la qualitat artística del resultat, per l’altre, en són les característiques més rellevants. Basket Beat o Ateneu 9 Barris són propostes d’àmbit nacional que han ressonat a la Catalunya Central, ben representada també per artistes com Oriol Segon amb Dones de Solivella o els processos de Mou-Teatre.

En els darrers anys ha aflorat també un model que posa al centre l’impacte dels projectes culturals. Promogut per un sector més ocupat per la planificació estratègica i les polítiques transversals pretén, en definitiva, oferir una intervenció artística o cultural com a resposta per treballar una necessitat social. Amb metodologies com la teoria del canvi i una importància molt rellevant del disseny i l’avaluació, aquest model, que podríem definir com a cultura d’impacte, ha agafat força amb referents com Fundació Carulla en l’àmbit català o Cultura del Bé Comú a la Catalunya Central.

Per altra banda, l’àmbit de l’economia social ha liderat l’ús de mitjans de producció i metodologies ètiques, sostenibles i pensant en les persones en les empreses culturals. La publicació Cultura transformadora d’abril de 2022 de La Directa il·lustra bé les preocupacions del sector: finances ètiques, autogestió, processos, rol del públic, etc. En el nostre territori projectes com Txarango o el festival Bioritme han fet esforços rellevants en aquest sentit. Etiquetada de vegades com a cultura conscient, és, en la meva opinió, més a prop del territori de l’economia que de la cultura. És a dir, l’aplicació de les bases de l’economia social a les indústries culturals.

Finalment, sota el nom d’art polític i amb una llarga història hi ha trobat la veu la militància política d’artistes i gestors culturals. Propostes artístiques - i per extensió, culturals - que tenen missatges de canvi com a concepte central de les obres i propostes. Projectes com Cultura i Conflicte, Dorian Wood o Les Impuxibles han portat en els darrers temps propostes al nostre territori, que té representació també en projectes com Tigre de Paper o el CLAM.

A les perifèries d’aquest territori podríem trobar-hi encara altres models, marcats pel seu arrelament a l’entorn, especialment en l’àmbit rural i de les ciutats petites i mitjanes. També altres models de dubtosa coherència com les propostes solidàries, que no deixen de ser en molts casos esdeveniments on professionals de l’art i la cultura regalen el seu treball per a benefici d’una causa.

Els models aquí plantejats són, en definitiva, fites que defineixen un territori comú al voltant de la determinació explícita i inequívoca dels agents culturals de ser, també i definitòriament, agents transformadors del món que habitem.
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Mastodon és l'alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter, per la qual s'aposta des de la campanya #SomhiJuntes
Dies d'agost, editora de Setembre, s'afegeix a la campanya #SomhiJuntes on entitats de l'economia social i solidària fan el pas a la xarxa social Mastodon, alternativa lliure d'X, l'antiga Twitter | El pas es fa a Mastodon i no Bluesky perquè aquesta depèn d'una empresa de Silicon Valley i podria patir el mateix procés de degradació que Twitter
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»