El Diacrític

Assetjaments: ni a la feina, ni enlloc!

Article de Montse Castañé, de Càrnies en Lluita, arran de l'imminent judici, el dia 29 a Manresa, per la denúncia d'assejatments sexuals a la indústria càrnia d'Osona

«Si les dones han denunciat, malgrat totes les pors, com que encara tenim unes lleis patriarcals, sovint es demana a les víctimes que demostrin l’assetjament i gairebé les tracten, de fet, com a culpables»

Un grup de treballadores denuncia haver patit assetjament sexual a l’escorxador Esfosa

| 05/09/2022 a les 08:56h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, Montse Castañé, Càrnies en Lluita, judicis, Assetjament, Esfosa, assetjament sexual, indústria càrnia
Acte de denúncia de l'assetjament a la indústria càrnia d'Osona, el setembre de 2020 a Vic
Acte de denúncia de l'assetjament a la indústria càrnia d'Osona, el setembre de 2020 a Vic | Aleix Auber
Aquesta notícia es va publicar originalment el 05/09/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les dones que hem estat greument assetjades a la feina, no ho oblidem mai. Si la persona assetjadora és un superior, el fet encara és més greu, ja que utilitza el seu càrrec  per tal d’imposar la seva voluntat. La dona que treballa no ho fa perquè sí, sinó perquè necessita guanyar-se la vida. 

Per tot plegat, poques dones denuncien un assetjament que pot arribar a durar anys. I, si ho fan, l’empresa no els sol donar suport, al contrari: les pressiona perquè retirin la denúncia i utilitza aquesta situació per fer-les fora de la feina. L’única cosa que els preocupa és la bona imatge de l’empresa. Les seves treballadores són un número, i prou.

Tant l’empresa com l’assetjador et poden anul·lar com a persona si no ets prou forta i, sobretot, si no demanes ajuda, perquè una denúncia d’aquest tipus pot comportar seqüeles tals com ràbia, impotència, por a sortir al carrer  i fins i tot idees de suïcidi. 

Si les dones han denunciat, malgrat totes les pors, com que encara tenim unes lleis patriarcals, sovint es demana a les víctimes que demostrin l’assetjament i gairebé les tracten, de fet, com a culpables. Hi ha sentències exculpatòries per fets tan greus com violacions i no s’evita que la violència contra les dones acabi amb un assassinat. Aquestes lleis i aquests jutges masclistes s’han de canviar.

Pots arribar a estar molt cansada d’aquesta situació, però saps que no estàs sola. A vegades et sembla que no canviaràs, res, però saps que no lluites només per a tu, sinó per a totes les dones que s’han trobat o que es poden trobar en aquesta situació.

Darrerament, hi ha hagut fets tan lamentables i vergonyosos com premiar amb una Creu de Sant Jordi a un grup musical com Estopa, que té unes lletres molt masclistes i que ni tan sols canten en català. Quina vergonya, tot plegat!

Totes les institucions, govern o poder judicial, haurien de pensar que aquesta violència de què estem parlant podria haver passat a les mares que els van parir, a les companyes, a les germanes, a les filles..., i potser aleshores tot començaria a canviar.

Malgrat el que costa, continuarem lluitant per totes les dones: pel futur de les nostres filles i netes; perquè volem ser lliures; volem anar a treballar segures i tranquil·les; perquè hem de poder anar vestides com vulguem i sortir de festa i tornar a casa a l’hora que ens sembli. 

Ja n’hi ha prou. Lluitem i denunciem, perquè, juntes, tenim més força per acabar amb aquesta violència masclista. Perquè, juntes, som revolució!
Una lectora llegint el número especial dels 25 anys de La Rella
Una lectora llegint el número especial dels 25 anys de La Rella
Josep Comajoan Colomé
Es farà aquest dissabte, amb una taula rodona d'entitats, brindis, concurs, sopar i concert amb Blú, DJ Gin, DJ Kaktus i DJ Pontmetralla | Amb motiu de l'aniversari també s'ha editat un número especial de la revista, referent en la informació al Lluçanès
Activistes convocats pel Grup de Suport Mutu de Manlleu al davant de l'immoble on es volia fer el desallotjament
Activistes convocats pel Grup de Suport Mutu de Manlleu al davant de l'immoble on es volia fer el desallotjament | Ferran Domènech
Ferran Domènech
L'ajornament negociat pels activistes ha estat possible pel fet que la persona afectada està en tràmits pel divorci i la mesa d'emergència | La propietat de l'immoble és Crescent Lake, una societat amb seu a Madrid
Susanna Vives i Carla Dinarès, anunciant la presentació de la querella contra Josep Anglada
Susanna Vives i Carla Dinarès, anunciant la presentació de la querella contra Josep Anglada
Josep Comajoan Colomé
Se l'acusa d'un delicte d'injúries greus amb l'agreujant de motius de discriminació per raó ideològica i de gènere | La CUP demana que la resta de grups del consistori i l'Ajuntament mateix s'afegeixin a la querella com a acusació popular