MÉS LLIBRES, MÉS LLIURES

Americanah: exili, desarrelament i negritud

Ressenya de Sara Blázquez d''Americanah', de Chimamanda Ngozi, que ara es pot llegir en català gràcies a la traducció que Bel Olid ha fet per a l’editorial Fanbooks

«Malgrat apareixen les seqüeles psicològiques de l’exili, l’autora destaca la capacitat d’adaptació dels personatges»

Motor de temps

| 09/11/2021 a les 08:00h
Arxivat a: Setembre cultural, fanbooks, exili, americanah, chimamanda ngozi, literatura, llibres, ressenya, més llibres, més llibres més lliures, nigèria, bel olid
Gran part de la novel·la passa en un saló de bellesa on Ifemelu, la protagonista, espera que les perruqueres li trenin el cabell, que funciona com una metàfora de la racialització de les dones afro.
Gran part de la novel·la passa en un saló de bellesa on Ifemelu, la protagonista, espera que les perruqueres li trenin el cabell, que funciona com una metàfora de la racialització de les dones afro. | CCCB
Aquesta notícia es va publicar originalment el 09/11/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
«La Ifemelu havia crescut a l’ombra dels cabells de la seva mare. Els tenia negres negres, tan atapeïts que a la perruqueria es bevien dues ampolles d’allisador químic, tan espessos que trigaven hores a eixugar-se a l’assecador i, quan finalment els alliberaven dels rul·los roses de plàstic, saltaven lliures i plens, i li flotaven per l’esquena com si fos una celebració». Els cabells ocupen un paper central a la novel·la de Chimamanda Ngozi Adichie Americanah, que ara es pot llegir en català gràcies a la traducció que Bel Olid ha fet per a l’editorial Fanbooks. Gran part de la novel·la passa en un saló de bellesa on Ifemelu, la protagonista, espera que les perruqueres li trenin els cabells, que funcionen com una metàfora de la racialització de les dones afro. 

Als Estats Units Ifemelu descobreix com el racisme és estructural a la societat nord americana. A mesura que en va prenent consciència, la reflexió sobre el cabell de les dones afro pren un perfil cada vegada més polític. I és que Americanah explora, a través dels ulls d’una africana radicada als Estats Units, temes com l’exili, el desarrelament, la negritud i les identitats plurals. 

És la història d’Ifemelu, una nigeriana que emigra a Filadèlfia per continuar amb els seus estudis, deixant a Nigèria el seu company i amor Obinze que, mentre ella s'intenta adaptar a la societat nord americana, ell s’acaba instal·lant a Londres. El fil conductor de la novel·la, a partir d’aquest moment, són els vincles que, malgrat la distància, segueixen unint els dos joves nigerians. 

Malgrat apareixen les seqüeles psicològiques de l’exili, l’autora destaca la capacitat d’adaptació dels personatges. Obinze es desenvolupa molt bé a Londres i Ifemelu es converteix en una bloguera amb molta popularitat als Estats Units. El seu blog, titulat «Raça o Diverses observacions sobre els negres estatunidencs (abans denigrats amb una altra classe d'apel·latius) a càrrec d'una negra no estatunidenca» es caracteritza per parlar obertament sobre la racialització de la societat estatunidenca i les seves conseqüències. 

Americanah és àgil, convida a reflexionar sobre multitud de temes i és una gran novel·la d’amor en temps de globalització i d’identitats plurals. Permet gaudir, aprendre i qüestionar-se aspectes de l’actualitat política i social. 

[Ressenya publicada originalment a la Directa núm. 533]

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
02/06/2021
Imatge il·lustrativa
Míriam El Mouhadab Carbonell
23/04/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
15/01/2021
Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
18/12/2020
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
14/12/2020
La reflexió personal que ha inspirat aquesta col·lecció de quadres és l'agraïment com a motor de vida
La reflexió personal que ha inspirat aquesta col·lecció de quadres és l'agraïment com a motor de vida | Eva Freixa
El diumenge 22 de desembre, la músic Roser Cruells, sota el pseudònim Onam Kalea, exposa la seva obra de pintura en una mostra titulada «Gràcies» | Aquesta mostra única tindrà lloc de 10h a 20h al número 2 de la Plaça del Paradís, baixos dreta, a Vic
Activistes de la PAH i del Grup de Suport Mutu de Manlleu congregats davant de l'immoble del carrer Cavalleria per donar suport a la família afectada
Activistes de la PAH i del Grup de Suport Mutu de Manlleu congregats davant de l'immoble del carrer Cavalleria per donar suport a la família afectada | Ferran Domènech
Ferran Domènech
El desnonament de Manlleu s'ha pogut aturar gràcies a la presència d'activistes de la PAH i el Grup de Suport Mutu | Al de Vic no s'hauria presentat la comitiva judicial
Eva Vilaseca, recolzada en una de les naus de Can Batlló, a Barcelona
Eva Vilaseca, recolzada en una de les naus de Can Batlló, a Barcelona | Josep Comajoan Colomé
Josep Comajoan Colomé
Entrevista a Eva Vilaseca, una de les impulsores de l’Assemblea Catalana per la Transició Ecosocial i co-coordinadora del llibre ‘Futurs (im)possibles’ | «Cal un moviment ecologista amb més força, que vagi més enllà de l'ecologisme i amb capacitat de generar propostes i defugir de l’ecologisme del no»