Aquesta notícia es va publicar originalment el 06/07/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquest dimecres 7 de juliol arriba a Vic la gira per més d’una vintena de ciutats catalanes del Col·lectiu Eixarcolant. La gira és per presentar els nous projectes de sobirania alimentària de l’entitat i s’emmarca en la campanya per demostrar que és possible desenvolupar un nou model de producció, distribució i consum d'aliments, i de desenvolupament socioeconòmic: més sostenible, ètic i just, que reverteixi positivament al territori, i que empri amb normalitat les espècies silvestres comestibles i les varietats agrícoles tradicionals. L’acte d’Osona es farà aquest dimecres a 2/4 de 8 del vespre a Mengem Osona, al número 3 del carrer Joan de Serrallonga de Vic.Marc Talavera, president del Col·lectiu Eixarcolant, que serà qui presentarà aquest dimecres la campanya a Vic, explica que «portem cinc anys explicant que cal transformar el model agroalimentari, i ara ha arribat el moment de fer-ho realitat, de demostrar que tot allò que sempre hem explicat és possible i alhora necessari». La campanya, plantejada a nivell nacional i iniciada el 13 de juny, es perllongarà fins el 23 de juliol, i du per lema «Impossible és no fer res per canviar-ho tot».
Com a principals accions inclou una campanya de micromecenatge, duta a terme a través de la plataforma Goteo, i la gira de presentació. El micromecenatge ha de fer possible obtenir els recursos necessaris -a l'entorn dels 100.000 euros- per posar en pràctica el nou model agroalimentari a partir de l'exemple concret del Forn de Jorba, a l’Anoia, com a actuació local a partir de la qual poder extrapolar el model arreu del país.
Una gira per una vintena de ciutats de tot el país
La gira de presentació, organitzada gràcies als nodes locals del Col·lectiu Eixarcolant, pretén situar el debat sobre el model agroalimentari en el focus mediàtic i social. En paraules d'Albert Castells, coordinador de la giram «cal posar sobre la taula les incoherències i conseqüències de l'actual model, i al mateix temps cal mostrar quines són les alternatives que ens han de permetre construir, sempre en positiu, un model diferent». En els propers dies la gira continuarà per la Pobla de Segur (dia 8), Puigcerdà (dia 9), Barcelona (dia 12), Molins de Rei (dia 13), Banyoles (dia 14), Agramunt (dia 15), l'Aldea (dia 16) i Mora d'Ebre (dia 21). Acabarà el dia 23 amb una presentació virtual.
La recepta del Col·lectiu Eixarcolant es centra en tres eixos principals: la sostenibilitat real, la traçabilitat, i la justícia social. Són els elements que han de permetre fer realitat les potencialitats del territori en termes de desenvolupament socioeconòmic, generant una economia local forta, diversa. sostenible de debò, innovadora, i que capti talent.
El forn de Jorba, a l'Anoia, és l'epicentre de la campanya per demostrar que un nou model agroalimentari és possible
Segons Jana Peters, responsable de dinamització territorial del Col·lectiu Eixarcolant, «l'emergència climàtica, el despoblament rural, la crisi de la biodiversitat, la manca d'oportunitats per als i les joves, l'increment constant de la mida mitjana de les explotacions agràries, l'elitització dels productes ecològics, la pèrdua de sobirania alimentària, la globalització agroalimentària, i uns preus en origen irrisoris fixats pel mercat global, són alguns dels molts factors que posen de relleu la necessitat de repensar el model agroalimentari a nivell de país».
Un codi QR per saber què estem comprant
Un dels elements claus de la proposta del Col·lectiu Eixarcolant és que permetrà conèixer amb tot detall què hi ha darrere de cada producte. A nivell de producció i tracte amb els agricultors es podrà saber on s'han comprat les primeres matèries i a quin preu s'han pagat. A nivell econòmic, es mostrarà quin percentatge del preu de venda correspon a primeres matèries, quin a l'elaboració i gestió, quin a la venda, i quin als beneficis.
Aquesta informació es mostrarà en cada producte i també al tiquet de compra mitjançant un sistema de codis QR. Castells afirma que d'aquesta manera «generarem un nou criteri de decisió de compra. Com a consumidors podrem saber amb tot detall què hi ha darrere de cada producte i a què estem contribuint amb la seva compra. És un nou paradigma, perquè les empreses no només hauran de dir que quelcom és sostenible, ho hauran de demostrar amb dades objectives».
Més de 500 espècies i 3.000 varietats amb potencial per generar una agricultura i ramaderia sostenibles
Segons dades que disposa Eixarcolant, es calcula que a Catalunya hi ha més de 500 espècies i 3.000 varietats que tenen el potencial per generar una agricultura i ramaderia sostenible a tots els nivells. Consideren que seran crucials per transformar el model agroalimentari, i han de permetre generar economia i ocupació de qualitat lligada al territori, ja que canviar el model també implica diversificar el mosaic agroforestal.
Productes d'Eixarcolant produïts i elaborats segons el mètode tradiconal que defensen en la seva campanya
Segons els mateixos càlculs, només en termes d'ocupació agrària directa la transformació del model agroalimentari permetria multiplicar per set les xifres actuals. És per això que els seus responsables afirmen que cal fer del sector primari un sector clau i vertebrador del país, que alhora generi externalitats positives i aporti serveis ecosistèmics al conjunt de la població.
Talavera conclou que «el repte és majúscul però alhora imprescindible», i que cal «la implicació del conjunt de la ciutadania per fer possible la ineludible transformació del model agroalimentari». Afirma que «ha de ser una prioritat a nivell de país, perquè no només parlem de menjar. Parlem de benestar, parlem de salut, i parlem de què en fem del territori, i del territori encara que no ens ho sembli en depèn pràcticament tot».
El Col·lectiu Eixarcolant compta amb el suport del Programa d’Economia Social de la Generalitat a través del programa de Projectes Singulars de foment de l'economia social i el cooperativisme.