Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/06/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Helena Vilardell va néixer a Barcelona. Els seus anys d’infantesa els va passar entre la gran ciutat i una petita colònia textil on solia anar els estius. Ara viu a Vic, on també treballa de mestra a l’escola Sant Miquel. Ha complementat la seva carrera amb formació en l’àmbit digital i en el de l’ecologia emocional. Es mostra convençuda del poder de tota la comunitat educativa per transformar la societat i donar veu a l’infant com a protagonista d’aquest canvi. «Els meus tres fills són el principal motor que impulsen el meu activisme mediambiental», declara aquesta mestra, ànima del Bicibús vigatà que ha donat origen al moviment a la resta de ciutats catalanes on ha eclosionat aquest últim curs.
Eduard Folch també va néixer a Barcelona, tot i que actualment viu en un petit poble a cavall del Vallès i Osona. Treballa com a consultor de projectes digitals i es considera un apassionat defensor de la bicicleta perquè «a banda de ser un gran mitjà de transport, és una eina de transformació social i una de les millors solucions contra el canvi climàtic». Ha col·laborat en l’impuls de projectes relacionats amb la promoció de la bicicleta, com Osona amb Bici, i en moviments socials relacionats amb el decreixement. «El principal motivador personal del projecte bicibús és deixar un món millor per a les meves dues filles», sentencia.
Vilardell i Folch són els dos coordinadors de la campanya de micromecenatge que, a través de l’associació Canvis en Cadena, pretén estendre el projecte del Bicibús nascut a Vic el curs passat al major nombre possible d’escoles catalanes. La campanya de micromecenatge, actualment en marxa a la plataforma Goteo, ha de permetre crear una plataforma digital gratuïta i oberta a partir del setembre de 2021 per a totes les escoles que vulguin impulsar i dinamitzar un bicibús, amb recursos com vídeos, guies i eines complementàries. Alhora, continuar donant suport a les iniciatives de bicibús ja existents.
Aparcament de bicicletes de l'escola Andersen de Vic, totalment ple Foto: Canvis en cadena
Però què és un bicibús? El seu nom ja ho ve a dir tot. Es tracta d’un grup d’infants que es mouen en bicicleta cap a l’escola acompanyats de familiars i persones voluntàries. I igual que un autobús, una línia de bicibús disposa d’un recorregut definit i uns horaris de pas. El que va començar a Vic com un experiment ha acabat sent tot un èxit, especialment a partir del moment que va començar a implicar-se en el projecte als propis infants, que són els que acaben demanant a les seves famílies de participar-hi.
El projecte va néixer a l’escola Sant Miquel de Vic, de la necessitat d’acompanyar amb bicicleta nou infants cap al centre a través de la ronda Camprodon, el carrer més transitat i contaminat de la ciutat. Dues mestres van engrescar infants i famílies per iniciar el camí que es va anar transformant a poc a poc en una de les experiències de Bicibús més grans de Catalunya, i que ara ja es planteja estendre’s arreu del país.
Gairebé 400 infants acompanyats d'un centenar de persones adultes en les 22 línies de Bicibús ja existents
Durant l’últim any, Canvis en Cadena, en col·laboració amb organitzacions i escoles, ha aconseguit implementar el projecte a més de 14 centres educatius i ha col·laborat en l’activació de 22 línies de bicibús no només a Vic, sinó també en altres poblacions com Sant Julià de Vilatorta, Barcelona, Gavà o Sant Cugat del Vallès. Actualment mouen més de 375 infants i un centenar de persones adultes amb bici setmanalment cap a les escoles, deixant al garatge més de 200 cotxes. Totes aquestes dades es recullen de l’aplicació mòbil que utilitzen les famílies per sumar-se a la iniciativa.
Infants d'una de les línies de Bicibús de Vic en ple recorregut Foto: Canvis en cadena
Segones expliquen els impulsors del Bicibús, es tracta d’un projecte innovador i educatiu que implicat tota la comunitat educativa per promoure el canvi d’hàbits en la mobilitat. A més, afegeixen, és molt beneficiós per als infants, ja que facilita la seva autonomia, alhora que promou la salut, genera noves relacions veïnals i redueix l’ús de cotxes als carrers. En l’últim any de pandèmia, conclouen, s’ha vist que la salut és prioritària i que calen menys cotxes i que la bona qualitat de l’aire i el silenci milloren les ciutats.
En poc més d’una setmana de campanya, que va començar el 10 de juny, ja porten recaptats més de 5.500 dels 7.860 euros que s’han fixat com a recaptació mínima per tirar-la endavant, amb més d’un centenar de cofinançadors. La xifra òptima per garantir tot el que s’han proposat, amb acompanyaments personalitzats amb webinars online o diverses millores en l’aplicació mòbil, per exemple, supera els 25.000 euros. Per tant, encara queda molta campanya per endavant.